۰۲۱-​​​​​​​55445660

۰۲۱-55445868

دفتر مرکزی :تهران، بزرگراه آزادگان مجتمع آهن مکان فاز ده مرکزی پلاک ​​​​​​​2255
​​​​​​

درخواست تماس

واحد تولیدی : خیابان رجایی جنوب خیابان تراسفور کوچه سوم پلاک 15


​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

​عضو انجمن ملی فولاد

سلیمانی، عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران: اجرای نسخه‌پیچی دستوری نیکزاد بازار را متشنج می‌کند

جرای نسخه‌پیچی دستوری نیکزاد بازار را متشنج می‌کند

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، گفت: بحث‌ها و نسخه‌پیچی‌هایی که برخی نمایندگان مجلس، ازجمله نیکزاد نایب‌رئیس مجلس درباره ضرورت کاهش قیمت سیمان و فولاد مطرح می‌کنند، به معنای بازگشت به قیمت‌گذاری دستوری است و نتیجه گریزناپذیر آن، ایجاد تشنج در بازار است.
نادر سلیمانی، با اشاره به اینکه قیمت‌گذاری دستوری در بسیاری از کالاها طی دهه‌های اخیر تجربه شده، افزود: تعیین دستوری قیمت، نه‌تنها شفافیت را از بین می‌برد بلکه باعث بهم ریختگی بازار و رونق رانت‌خواری می‌شود.
وی تأکید کرد: این نوع نگاه به قیمت‌گذاری، برخلاف تصور کسانی که آن را مطرح می‌کنند، موجب کاهش قیمت نمی‌شود و تنها قیمت را سرکوب می‌کند.
به گفته وی، زمانی که قیمت کالایی پایین تراز نرخ واقعی آن تعیین می‌شود، علاوه بر تولیدکننده، مصرف‌کننده نهایی نیز متضرر می‌شود و در این میان، فقط دلالان و واسطه‌ها که هیچ نقشی در تولید ندارند، از سود کلانی بهره‌مند می‌شوند.

راه کاهش قیمت حمایت از تولید است
عضو انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، تأکید کرد: تنها راه برای کاهش قیمت کالا، حمایت از تولیدکننده و شفاف کردن قیمت‌هاست، چراکه حمایت از تولید باعث افزایش عرضه کالا و درنتیجه کاهش قیمت خواهد شد.
وی اضافه کرد: نمی‌توانند، هزینه‌های تولید شامل قیمت حامل‌های انرژی را برای صنعت افزایش دهند و در مقابل، خواستار کاهش قیمت سیمان و فولاد شوند. اما طبق ارقام اعلامی نایب‌رئیس مجلس، فولاد، حداقل باید 40 درصد زیر قیمت تمام‌شده، عرضه شود.

ضربه قیمت دستوری به برنامه جهش تولید مسکن
سلیمانی، ادامه داد: هرگونه تعیین دستوری قیمت به معنای زیان تولیدکننده است. زمانی که قیمت دستوری و پایین تراز نرخ واقعی باشد، تولید تحت تأثیر آن افت می‌کند و بدین ترتیب، دسترسی مصرف‌کننده به کالا نیز محدود خواهد شد. درواقع، قیمت‌گذاری دستوری نتیجه عکس می‌دهد و به‌جای کاهش باعث افزایش قیمت می‌شود.
وی گفت: این نوع نگاه به مقوله قیمت سیمان و فولاد، به‌طورقطع در اجرای برنامه دولت برای ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی نیز مشکل ایجاد خواهد کرد.

حرف‌ها باید امکان اجرا داشته باشد
عضو هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، با اشاره به اینکه حرف زدن در خصوص کاهش قیمت‌ها، خوب به نظر می‌رسد، اما در عمل باید امکان اجرا داشته باشد، گفت: هر قیمت‌گذاری، بدون در نظر گرفتن قیمت تمام‌شده و هزینه‌های تولید، قابلیت اجرا ندارد؛ تصمیم‌هایی مانند تعیین قیمت دستوری، همه سرمایه‌گذاران را تحت تأثیر قرار می‌دهد و تورم شدیدی نیز به دنبال خواهد داشت.

اندکی صبور باشند
این فعال صنعت فولاد، ادامه داد: هم‌اکنون، سازوکار شفافی برای عرضه فولاد و سیمان در بورس کالا ایجاد شده که دامنه آن به شفافیت قیمت‌ها نیز رسیده است.
وی تأکید کرد: اگر صبور باشند، به‌تدریج، قیمت‌ها نیز به تعادل خواهد رسید، اما متأسفانه، اظهارنظرهایی از این جنس که قیمت باید به قیمت مشخصی کاهش یابد، باعث تزریق شوک به بازار می‌شود و آن را از تعادل خارج می‌کند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

عرضه انحصاری ورق اسپیره ( درجه 2 ) بیش از دو هزار تن در ماه