۰۲۱-​​​​​​​55445660

۰۲۱-55445868

دفتر مرکزی :تهران، بزرگراه آزادگان مجتمع آهن مکان فاز ده مرکزی پلاک ​​​​​​​2255
​​​​​​

درخواست تماس

واحد تولیدی : خیابان رجایی جنوب خیابان تراسفور کوچه سوم پلاک 15


​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

​عضو انجمن ملی فولاد

جزئیات توقف تولید شرکت‌های فولادی به دلیل کمبود برق/ تعطیلی کامل فعالیت‌های تولیدی شرکت‌های زنجیره فولاد/ کاهش تولید و گرانی نتیجه تعطیلی فولادی‌ها

تمام شرکت‌های فولادی، فعالیت‌های خود را با دستور دولت متوقف کرده‌اند و پیگیری‌های  چیلان  نشان می‌دهد که حتی شرکت‌هایی که خودشان نیروگاه دارند نیز نمی‌توانند با برق تولیدی خود کار کنند و مجبورند برق تولیدی را وارد شبکه برق کنند. توقف تولید شرکت‌های زنجیره فولاد از اواخر هفته گذشته باعث جهش قیمت محصولات فولادی در بازار شده است.

بنا به پیگیری خبرنگار  چیلان ، کمبود برق و دستور تعطیلی اجباری، حتی باعث توقف فعالیت واحدهای احیاء مستقیم که آهن اسفنجی تولید می‌کنند و انرژی اصلی مصرفی آن‌ها گاز است، شده است. علاوه بر این، واحدهای ذوب و ریخته‌گری و نورد نیز به‌طور کامل از اواسط یا اواخر هفته گذشته تعطیل شده‌اند. فعالیت کارخانجات کنسانتره‌سازی نیز متوقف شده است. شرکت‌های فولادی تعطیل شده‌اند و تنها در حد روشنایی و فعالیت‌های غیرتولیدی، به اندازه حداکثر ۱۰ درصد دیماند مصرفی برق دریافت می‌کنند.

در حالی که فعالیت کوره‌های ذوب القایی و قوس الکتریکی تعطیل است، نگهداری آهن اسفنجی برای فولادسازان دشوار است و علاوه بر این‌که احتمال اکسیداسیون آهن اسفنجی در صورت عدم مصرف آن در کوتاه مدت وجود دارد، احتمال اشتعال آن نیز وجود دارد و در کل نگهداری این ماده با خطراتی همراه است.

کاهش تولید و افزایش قیمت‌ها

تعطیلی شرکت‌های فولادی تبعات تنظیم بازاری نیز به همراه دارد و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد می‌شود. با این تعطیلی‌ها قطعاً تولید فولاد میانی و محصولات فولادی کشور در ماه جاری کاهش خواهد یافت. فعلاً شرکت‌های فولادی به مدت سه هفته تعطیل خواهند بود.

تعطیلی اجباری شرکت‌های فولادی، هزینه‌های آن‌ها را نیز بالا خواهد برد. این شرکت‌ها در دوره تعطیلی باید هزینه‌های بانکی، بیمه و حقوق کارکنان خود را پرداخت کنند.

نارضایتی تولیدکنندگان

تولیدکنندگان فولاد از وضعیت پیش آمده و توقف تولید به دلیل کمبود برق، بسیار ناراضی هستند. مدیر یک شرکت فولادی بورسی در این‌باره به  چیلان  گفت: با وجود افزایش نرخ بهای انرژی، با مشکل زیرساختی در حوزه تأمین برق و گاز روبرو هستیم به گونه‌ای که هم در زمستان و هم در تابستان به دلیل مشکلات زیرساختی در حوزه انرژی (گاز و برق) مجبور به تعطیلی خط تولید شده‌ایم.

وی افزود: عجیب است که در سال مانع‌زدایی از تولید شاهد بیشترین موانع در برابر تولیدکنندگان هستیم و این موضوع جای سوال و شگفتی دارد. از ۲۵ مگاوات دیماند خریداری شده شرکت ما از توانیر تنها ۱.۷ مگاوات مصرف داریم که به تازگی اعلام کرده‌اند باید آن را تا ۱.۳ مگاوات پایین بیاوریم. به عبارتی کوچک‌ترین واحد تولید هم نداریم! و باید این افتخار را به مدیران دولتی در سال پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها از تولید تبریک گفت!

هفته گذشته، توانیر در ابلاغیه‌ای عجیب با سربرگ «سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» خواستار توقف فرآیند اصلی شرکت‌های فولادی شد و اعلام کرد که حداکثر برق دریافتی شرکت‌های فولادی از شبکه برق باید به میزان ۱۰ درصد دیماند مصرفی آن‌ها باشد. این محدودیت شدید از روز ۱۵ تیر اعمال شد و توانیر اعلام کرد آن دسته از شرکت‌ها که محدودیت را رعایت نکنند، برق‌شان تا اطلاع‌ ثانوی قطع خواهد شد!

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

عرضه انحصاری ورق اسپیره ( درجه 2 ) بیش از دو هزار تن در ماه