۰۲۱-​​​​​​​55445660

۰۲۱-55445868

دفتر مرکزی :تهران، بزرگراه آزادگان مجتمع آهن مکان فاز ده مرکزی پلاک ​​​​​​​2255
​​​​​​

درخواست تماس

واحد تولیدی : خیابان رجایی جنوب خیابان تراسفور کوچه سوم پلاک 15


​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

​عضو انجمن ملی فولاد

اعلام حمایت فولادسازان القایی از طرح جدید مدیریت بازار دولت

مهندس سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد و سید رضا شهرستانی عضو هیئت مدیره این انجمن در گفتگو با  چیلان ، گزارشی از این جلسات را ارائه داده‌اند که در ادامه می‌خوانیم.

خطر تعطیلی، کارخانجات ذوب القایی را تهدید می‌کند

سیدرضا شهرستانی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در گفت‌وگو با  چیلان  اظهار داشت: کارخانجات ذوب القایی که حدود ۵۰ درصد نیاز داخلی به شمش فولادی را تأمین می‌کنند، مدتی است که در زیان قرار دارند و هزینه تمام‌شده آن‌ها بیش از قیمت فروش شمش در بورس کالا است. تداوم این روند، باعث تعطیلی این کارخانجات می‌شود و باید مشکلات آن‌ها سریعاً حل شود.

شهرستانی در مورد جلساتی که در انجمن فولاد در مورد مشکلات کارخانجات ذوب القایی برگزار شد، به خبرنگار  چیلان  گفت: در این دو جلسه که مهندس امیری مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت و دکتر صباغ مدیر اقتصادی ایمیدرو حضور داشتند، مدیران شرکت های ذوب القایی عضو انجمن فولاد، مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند و تلاش شد با هم‌اندیشی در مورد رفع این مشکلات چاره‌اندیشی شود. علاوه بر این با توجه به تبیین جزئیات بیشتری از مدل جدید دولت برای تنظیم بازار فولاد، مدیران واحدهای القایی که بیش از ۱۱۰ شرکت در استانهای مختلف کشور هستند، حمایت خود از این طرح را اعلام و برای اجرای سریع تر آن ابراز آمادگی کردند.

هزینه‌های تولید بالاتر از قیمت فروش

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران بیان داشت: قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا به محدوده ۱۰ هزار تومان به ازای هر کیلو رسیده و هزینه تمام‌شده تولید شمش فولادی در کارخانجات ذوب القایی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به حدود ۱۶۵۰۰ تومان رسیده است. این در حالی است که قیمت شمش در بورس کالا پایین‌تر از ۱۵ هزار تومان است.

معضل جهش قیمت آهن اسفنجی

سیدرضا شهرستانی خاطرنشان ساخت: اگرچه در بازارهای جهانی فولاد شاهد کاهش قیمت‌ها هستیم اما در داخل کشور به دلیل کمبود گاز و پاره‌ای مسائل دیگر، قیمت آهن اسفنجی اخیراً افزایش یافته، درحالی که قیمت شمش کاهشی بوده است. مسئله دیگر این است که بخش بزرگی از آهن اسفنجی در قالب قراردادهای بلندمدت و بر اساس ۵۰ تا ۶۰ درصد قیمت شمش در سامانه کدال به شرکت‌های خصولتی فروخته شده و برای آهن اسفنجی محدودی که در بورس کالا عرضه می‌شود، شاهد شکل‌گیری رقابت‌های شدیدی هستیم و این امر قیمت آهن اسفنجی را بالا برده است. لذا امیدواریم با اجرای سریع و کامل طرح جدید دولت برای مدیریت بازار فولاد، عرضه آهن اسفنجی افزایش چشمگیری یابد و قیمت آن کاهش یابد تا فولادسازان القایی از زیان خارج شوند و قادر به ادامه تولید باشند.

اهمیت تداوم تولید کارخانجات القایی از نگاه دبیر انجمن فولاد

مهندس سید رسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران نیز در گفتگو با  چیلان  ضمن مثبت ارزیابی کردن جلسات اخیر برگزار شده فولادسازان القایی با مسئولین وزارت صمت، کاهش قیمت مواد اولیه این کارخانجات را برای تداوم تولید آنها ضروری دانست و گفت: آهن اسفنجی یکی از گلوگاه‌های زنجیره فولاد  است که علاوه بر کسری فعلی، در افق ۱۴۰۴  هم حدود ۴ میلیون تن از این محصول کسری داریم. در شرایط فعلی نیز به دلیل کمبود گاز و احتمال قطعی گاز در پاییز و زمستان امسال و البته معاملات بی قید و بند مواد اولیه در بورس کالا، قیمت آهن اسفنجی از مرز ۷۰ درصد قیمت شمش هم عبور کرده است در حالی که ضریب منصفانه آن در آخرین ابلاغیه وزارت صمت، ۵۰ درصد اعلام شده بوده است.

خلیفه سلطانی تصریح کرد: کارخانجات ذوب القایی با بیش از ۵ میلیون تن تولید سالیانه، حدود ۵۰ درصد نیاز داخلی به شمش فولادی را تامین می کنند و لذا حل مشکلات این کارخانجات اهمیت بسیاری دارد چرا که در صورت تعطیلی یا کاهش تولید کارخانجات ذوب القایی، علاوه بر پیامدهایی همچون از دست رفتن اشتغال ایجاد شده در این واحدها، شرکت‌های بزرگ تولیدکننده شمش که در حال حاضر صادرات دارند، مجبور به تامین نیاز داخلی خواهند شد و صادرات و ارزآوری فولاد کشور آسیب جدی خواهد دید.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

عرضه انحصاری ورق اسپیره ( درجه 2 ) بیش از دو هزار تن در ماه