۰۲۱-​​​​​​​55445660

۰۲۱-55445868

دفتر مرکزی :تهران، بزرگراه آزادگان مجتمع آهن مکان فاز ده مرکزی پلاک ​​​​​​​2255
​​​​​​

درخواست تماس

واحد تولیدی : خیابان رجایی جنوب خیابان تراسفور کوچه سوم پلاک 15


​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

​عضو انجمن ملی فولاد

کاهش ارزبری به ۸۰دلار دستاورد جشنوراه بومی‌سازی فولاد/ هدف بومی‌سازی توسعه قطعه‌سازی است

اقتصادآنلاین - طاهره گودرزی؛ نادر سلیمانی در گفت‌وگوی اختصاصی با اقتصادآنلاین در مورد لیست جدید تحریم شرکت‌های فولادی گفت: این تحریم‌ها جدید نبوده و نیست. زمانیکه ایران برای اولین بار در لیست تحریم‌های اساسی قرار گرفت، تولید فولاد در کشور حدود 15 میلیون تن بود که این تحریم از قطعات مهم شروع شد و امروز حمل‌ونقل و  کشتیرانی‌ها را نیز مورد تحریم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: نتیجه این تحریم‌ها کاهش وابستگی به تجهیزات و قطعات بود، طوریکه وابستگی کشور به ازای هر تن واردات120 دلار بود و دریافتیم که باید این وابستگی را کم‌تر کنیم. با اجرای طرح‎های توسعه‌ای،تولید فولاد سال گذشته به 24 میلیون تن رسید.با مطرح کردن بومی‌سازی با شعار کاهش نرخ ارزبری در صنایع فولاد توانستیم 120دلار را به 80 دلار برسانیم.

سلیمانی با اشاره به شناسایی 1200 قطعه ساز که می‌توانند قطعات تحریمی را بسازند و در اختیار صنعت فولاد قرار دهند، بیان داشت: امسال به 28 میلیون تن تولید فولاد رسیده‌ایم. در دومین جشنواره ملی فولاد، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها به این جشنواره اضافه شده‌اند و مهمتر از آن حضور صندوق حمایت از تولیدکنندگان در جشنواره بود.

وی شعار امسال جشنواره بومی سازی را کاهش ارزبری از80 به 65 دلار خواند و افزود: وقتی به این عدد برسیم تقریبا وابستگی‌ها کشور در ساخت کارخانه و تولید داخلی از بین می‌رود اما مشکل اصلی 12 میلیون تن مازاد فولاد است که باید آن را صادر کنیم و برای صادرکردن آن مشکل وجود دارد.

عضو هیات مدیره انجمن فولاد اظهار داشت: یکی از مشکلات صادرات این است که صادرکننده به راحتی نمی‌تواند پول خود را برگرداند لذا دولت و بانک مرکزی با ایجاد تسهیلات و تراست‌هاو سازو کارهای اتخاذ شده، امکاناتی را فراهم می‌کند که صادرکننده فولاد و سنگ‌آهن بتوانند بدون مشکل صادرات داشته باشند و ارز خود را به سامانه برگردانند.

وی در خصوص بستن تعرفه به صادرات مواد معدنی خام از جمله سنگ آهن گفت: عوارض صادراتی که محور آن هم سنگ‌آهن می‌باشد، به دلیل بالا بودن قیمت‌های خارجی و شرایط خوب صادرات بازارهای خارجی باعث شده که نیاز داخلی تامین نشود و همه تولیدکنندگان اقدام به صادرات کنند و به همین دلیل مجبور به گذاشتن عوارض شد تا مانع از خام فروشی شود و نیاز کارخانجات داخلی در ابتدا تامین شود. البته مکانیزم این عوارض خیلی کارشناسی نبود  و شاهد ایجاد نوسانات در زنجیره هستیم.

نادر سلیمانی در مودر تحریم فروشندگان الکترود گرافیتی به ایران بیان کرد:  الکترود گرافیتی جزء مواد اولیه حیاتی فولاد مبارکه و کارخانجات فولادی است که از طریق احیا مستقیم فولاد را به مذاب تبدیل می‌کند. نگرانی از کمبود این ماده سال گذشته به اوج خود رسید و قیمت جهانی آن نیز افزایش پیدا کرد که باعث افزایش قیمت‌های داخلی نیز شد.

وی ادامه داد: مساله بومی‌سازی قطعات و ضرورت ورود به بحث الکترود گرافیتی و کک سوزنی فرصتی را ایجاد کرد که برای این مشکل دنبال راه حل باشیم لذا با تمهیدات صورت گرفته برای 2الی 3 آینده کشور از این ماده حیاتی بی‌نیاز است.

این فعال حوزه فولاد تاکید کرد: در کارخانجات اردستان شرایط مهیا و حدود 60 درصد ساخت آن انجام شده است. همانطور که می‌دانید تولید الکترود گرافیتی در دنیا دو میلیون تن است که یک میلیون مازاد دارد ولی چون کشور تحریم است و اجازه فروش به ایران را ندارند، مجبور شدیم با قیمت های بالاتر تهیه کنیم.

وی ادامه داد: ساخت الکترود گرافیتی و کک سوزنی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است و مجبور به ساخت آن در داخل هستیم که فولاد مبارکه به عنوان متولی این امر، نسبت به راه‌اندازی کارخانه الکترود گرافیتی اقدامات لازم انجام داده و و مدیرعامل مبارکه اعلام کرده که تا 4 سال آینده کشور را از الکترود گرافیتی بی‌نیاز می‌کند.

سلیمانی به جشنواره اول و دستاوردهای آن اشاره کرد و عنوان کرد: سال گذشته بومی‌سازی یک بحث حیاتی محسوب می‌شد که با شعار کاهش ارزبری بود که توانستیم آن را به 80دلار برسانیم  این مهمترین دستاورد نخستین جشنواره ملی فولاد بود و سعی شد مصرف‌کنندگان و تامین کنندگان قطعات بهم لینک شوند.

وی ادامه داد: امسال هم به خاطر تاثیرگذاری این جشنواره در صنعت فولاد، استقبال خوبی از جشنواره صورت گرفت که متراژ نمایشگاه افزایش پیدا کرد، و شعار امسال بومی سازی کاهش ارزبری به 65 دلار است .

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد پیشنهاد غریب‌پور رییس هیات عامل ایمیدرو در مورد تشکیل انجمن قطعه سازان گفت: هدف بومی‌سازی توسعه قطعه‌سازی است و انجمن به این نتیجه رسیده است که نمی‌توانیم تمام انرژی خود را برای قطعه‌سازی گذارد که هم وقت انجمن و ایمیدرو را می‌گیرد. به نظر رییس هیات عامل ایمیدرو  باید انجمن قطعه‌سازان به عنوان تامین کننده تاسیس شود اما مساله اصلی این است که این انجمن زیر نظر چه ارگانی باید باشد؟

سلیمانی در پایان گفت: تفاهم‌نامه‌هایی که در نخستین جشنواره ملی فولاد منعقد شد، 80 درصد آن به قرارداد تبدیل شد و بین 800تا 900میلیارد تومان قرارداد داخلی نوشته شد که از آثار اصلی آن، همان کاهش ارزبری به 80 دلار بود. در دومین دوره جشنواره هم که برگزار شد حدود 500میلیون دلار تفاهم‌نامه منعقد گردید و نتیجه آن را سال آینده به اطلاع خواهیم رساند.

نوشته های اخیر

دسته بندی ها

​شرکت صنعت ورق الغدیر پارس

عرضه انحصاری ورق اسپیره ( درجه 2 ) بیش از دو هزار تن در ماه